Tuesday, June 15, 2010

Banggol Sebelah 1

Alhamdulilah, hari ini tercapai juga hasrat aku untuk memulakan usaha tanah yang baru ku beli. (Harapan ku agar tanah itu akan menjadi pusakaku untuk anak cucuku sampai bila-bila...... insya'allah....) Tanah terletak di Kg Banggol Sebelah, Batu Kurau.  Taklah luas...... kurang sikit satu hektar jer.  Tanah pamah, asalnya sawah dan kini telah bertukar pula menjadi dusun bebuahan.  Durian...... rambutan ........ langsat dan beberapa pokok bebuah lain.  Durian sedang berbuah........mungkin dua ke tiga minggu lagi akan gugur.  Oklah juga banyaknya walaupun tidak semua pokok berbuah.  Rambutan.........itu hari berbungga tapi tak menjadi.  Mungkin kerana kemarau agak panjang tu hari dan tidak berjaga.  Tak mengapalah......... dan harap-harap tahun hadapan akan    berbuah setelah aku uruskan tanah tu.  Rambutan deli...... kata tuan tanah dulu.

Semaknya........... bukan kepalang.    ................ aku harap aku diberikan kesihatan, kekuatan, keselamatan dan ketabahan dalam mengusahakannya.  Keadaan yang ku rasa bukan calang-calang untuk aku usahakan dengan tulang empat kerat ku sendiri dengan bantuan mesin galas.  Sasaranku dalam minggu ini juga.......... sebelum berakhir cuti sekolah pertengahan tahun.  Kalau tak siap pun........ memadai separuhnya daripadanya.  Insya'Allah.

Minggu lepas........ seminggu aku menguruskan Cempaka Mas dan Cempaka Triangle.  Cempaka Mas, tanah yang mula-mula ku usahakan, milik dua orang kakak ipar, lebih kurang 3 ekar.   Cempaka Triangle, juga milik ipar-ipar termasuk isteriku.  1/2 ekar telah ku beli dan menjadikan tanah itu kini milik kami suami isteri dan juga seorang adik ipar.  Adalah lebih kurang dua ekar milik kami suami isteri dan seekar lagi milik adik ipar.

Dan kini..........., Banggol Sebelah.  Awal pagi esok aku akan gi lagi.  Tadi dapatlah habis setangki petrol.  Hujan dan basah kuyup................  Mencabar juga menjadi petani ni walau tanah tak seluas mana.  Tiga tempat berbeza.  Jadi...............dah cukup koutalah nampaknya......... 4.  He......he.....he....





Keadaan tanah di Banggol Sebelah



No comments:

Post a Comment