Wednesday, November 2, 2011

Alahai........Tebu ku










Alahai tebu-tebu ku.......
Sepatutnya lebih subur dan dan mula berbatang.....

Nak kata tak berbaja......sepanjang 3 bulan ni dah dua kali aku lakukannya.  Atau terkena percikan racun rumpai.  Maalumlah  kerana nak cepat tu hari aku racun guna power spray.

Rupanya anai-anai.......

Dua bulan bertungkus lumus (Ogos dan September) menggunakan teknologi cangkul.  Buat lubang satu demi satu.  Penat.......berhenti kejap......sambung lagi.  Sepetang.....lepas waktu kerja, dapatlah beberapa lubang.  Bulan puasa plaknya tu.  Siap 3 ke 4 lajur, letak benih.  Ada yang dirawat dan ada yang tidak, tapi lebih banyak yang tidak dirawat.    Dapatlah 24 lajur dan tiap lajur 25 lubang.  600 lubang semuanya.  
Penuh keluasan lebar tanah.
Itulah akibatnya kerana terlalu exaited.  Maklumlah dalam bulan puasa.  Tebu sedia ada agak laris.  Berazamlah nak tanam sekali ganda lagi.  Maka pokok pisang yang kurang menjadi aku ganti dengan tebu.

Tamak dan bongkakkah aku!!!!!!!! Dan Tuhan memang tak suka orang yang tamak dan bongkak.
Aku harap tidak......kerana azamku memang untuk berjaya dibidang ini. Dan mungkin juga kegigihan aku berusaha  belum lagi cukup untuk aku lebih berjaya.

Insya’Allah .......... akan aku 'dandan' dan sulam semula dan semoga mendapat keizinan Allah Azawajalla.

No comments:

Post a Comment