Saturday, February 12, 2011

Cabaran dan Kejayaan




Alhamdulilah, syukur kehadrat Illahi, pokok-pokok pisang yang ditanam lebih kurang sepuluh bulan yang lalu telah mula mengeluarkan hasil.  Sejak awal Januari, beberapa tandan telahpun terjual dan dapatlah beberapa ratus ringgit.   Sebenarnya pisang-pisang tu agak kurang menjadi, lambat membesar dan saiz tandannya agak sederhana.  Entahlah....... kata orang pisang di tanah bekas bendang memang begitu.  Pusingan pertama pengeluaran hasil agak kurang dari segi saiz tandan yang kurang besar tetapi mungkin akan berubah untuk penghasilan pada musim kedua dan seterusnya.  Apa yang perlu pokok mestilah dijaga dan dibaja.  Harap-harap begitulah.



Bendi yang ditanam di antara pokok tebu juga sedang rancak mengeluarkan hasil.  Walaupun tidaklah banyak tapi memadailah lepas untuk keperluan sendiri dan sedekah pada kawan-kawan dengan niat untuk orang-orang dulu yang mewariskan tanah yang aku usahakan ini.  

Pokok-pokok tebu yang baru berusia tiga bulan............... alhamdulilah...... membesar dengan elok.  Harap-harap terhindar daripada perosak dan pemangsa.   Terus subur, membesar dan menghasilkan batang-batang tebu yang berkualiti.  

No comments:

Post a Comment