Sunday, February 20, 2011

Cabaran dan Dugaan

Dalam usaha untuk menempa kejayaan, cabaran dan dugaan adalah satu perkara yang seolah wajib kita alami dan tempuhi.  Besar atau kecil  cabaran dan dugaan itu hanya orang mengalami dapat mentafsir dengan tepat.  Mungkin pada tafsiran sendiri, ianya besar dan amat mencabar tetapi orang lain mentafsirnya itu hanya dugaan kecil.  Dan begitu juga sebaliknya.  Bentuknya juga berbagai, semula jadi, kesilapan sendiri, kurang pengalaman, angkara pemangsa dan perosak.  Satu lagi bentuk adalah angkara sesama manusia; curi dan dengki, itulah yang paling kerap disamping penipuan dan ingkar janji.

Namun, walau apapun cabaran dan dugaan yang dihadapi, yang penting kita mesti hadapinya dengan sebaik mungkin.  Tiada kejayaan bagi orang yang tewas.  Beralah mungkin wajar, tapi perlu kena pada situasi dan bentuk cabaran.  Kata pujangga, usah kita fikirkan berapa kali kita jatuh, tetapi fikirkanlah berapa kali kita bangun semula daripada sesuatu kejatuhan.  Apakah pula langkah-langkah yang kita ambil untuk menangani dan mengatasinya.

Di Cempaka Mas, semua ini memang biasa dihadapi.  Kalau dalam bentuk semula jadi kesan daripada fenomena alam seperti kemarau, ribut serta hujan berlebihan memanglah kita tak daya mengatasinya secara total. .............................................. Ya Allah, berkati segala usaha-usaha hambaMu ini dan lindungilah daripada apa-apa dugaan dan cabaran yang diluar kemampuan hambaMu ini untuk menghadapinya.  Amin.

No comments:

Post a Comment